Příprava nemovitosti na prodej

Příprava nemovitosti na prodej

Prodáváte nemovitost? Pak počítejte s tím, že budete muset případné zájemce nejprve zaujmout fotografiemi bytu či domu v inzerátu. A pak také s tím, že si budou chtít nemovitost na vlastní oči prohlédnout. Na obě tyto situace je třeba se náležitě přichystat. Co se vyplatí před návštěvou kupujících zařídit a jak připravit nemovitost k focení?

Při přípravě nemovitosti k prodeji musíte mít na mysli především fakt, že je třeba byt či dům „vyšperkovat“ tak, aby potenciální kupující myslel na jediné. Že se právě dívá na svůj vysněný budoucí domov, který chce koupit doslova za každou cenu. Ne náhodou může totiž správné „aranžmá“ v bytě cenu nemovitosti o něco zvýšit, respektive nebude v zájemci probouzet touhu smlouvat o ceně nebo si brát příliš času na rozmyšlenou.

O tom, jak by měla prohlídka nemovitosti probíhat, si můžete přečíst v článku Jak udělat prohlídku nemovitosti a vést komunikaci se zájemci.

Fotím, fotíš, fotíme

Příprava nemovitosti k prodeji, respektive k pořizování fotografií do inzerátu a k prohlídkám, se řídí podobnými obecnými pravidly. Ta podrobněji rozebíráme v textu níže a týkají se hlavně úklidu a navození pohodové, ale zároveň neutrální atmosféry, která umožní zájemci vidět byt či dům vlastníma očima.

Co se pořizování fotografií týče, doporučujeme nemovitost nafotit vlastními silami, jen pokud máte opravdu kvalitní fotoaparát, máte s focením zkušenosti a orientujete se i v následné úpravě fotografií. Pak si také nastudujte, jak fotí profesionálové. Z jakých úhlů, z jaké vzdálenosti, na co se soustředí apod. Pamatujte, že fotky jsou to první, co potenciální kupující uvidí a čím jej nalákáte.

Spíše však doporučujeme najmout si na fotografování profesionála, který se na nemovitosti specializuje. Bude mít zkušenosti se stovkami nemovitostí – a právě tyto zkušenosti sami jen tak dohnat nezvládnete. A nakonec pamatujte, že nemovitosti mají zpravidla mnohamilionovou hodnotu, a proto se vyplatí do prezentace (včetně kvalitních profi fotografií) zainvestovat.

Kvalitní realitní kanceláře profesionální nafocení bytu či domu nabízejí v rámci přípravy nemovitosti na prodej. Navíc vám pomohou i s takzvaným homestagingem. O co se jedná?

Co je homestaging

Tento anglický výraz by se dal volně přeložit jako „naaranžování bytu“. Jednoduše spočívá v tom, že vám profesionální designér připraví byt či dům tak, aby byl na fotografiích (a později případně i během prohlídek) pro zájemce atraktivní a přímo sváděl ke koupi.

Designér vám poradí s úklidem, rozmístí vhodné doplňky (květiny, přehozy, svíčky…), zajistí, aby byl pro focení v bytě dostatek světla… Zkrátka i nemovitost, která na první pohled příliš neláká, přetvoří v prostor, po kterém budou lidé toužit. Specialisty na homestaging si můžete najít buď sami, případně s nimi spolupracují kvalitní realitní kanceláře.

Zajímá vás, jak dokáže profesionál na homestaging vyšperkovat a nafotit váš byt? Prohlédněte si fotky proměn na konci tohoto článku!

A teď už se pojďme zaměřit na konkrétní případy, jak připravit nemovitost na prodej.

1. Prodej prázdného bytu

Jestliže prodáváte byt vyklizený od veškerého nábytku, pak vězte, že byste měli v první řadě věnovat pozornost stavu stěn. Opravte případné praskliny a zdi vymalujte nabílo, což je univerzální barva, která vyhovuje většině lidí a zároveň dělá prostor větší a světlejší. Pečlivě po malování ukliďte, umyjte okna, otřete prach, vytřete podlahy… Pozornost věnujte také koupelně a toaletě – opravte silikonové spoje, vybělte spáry, naleštěte baterie a zrcadla či sprchové zástěny, odstraňte vodní kámen. Pamatujte, že nemovitost musí působit čistě, aby se v ní zájemci cítili dobře.

Vyplatí se také zaměřit na drobné opravy – prasklá dlažba, chybějící úchytky na skříňkách kuchyňské linky, odlupující se lino… To vše se snažte maximálně opravit. Ale pozor, nepouštějte se do zásadnějších rekonstrukcí! Zpravidla je to z vaší strany zbytečná investice – jednak zájemci mnohdy nejsou ochotni tyto investice plně promítnout do kupní ceny a jednak také co zájemce, to jiný vkus. A do tohoto vkusu se nemusíte strefit. Je proto lepší, když si zásadnější změny udělají kupující následně sami.

Prodáváte dosud nesplacený byt s hypotékou? Pak si přečtěte náš článek Jak prodat byt s hypotékou.

2. Prodej zařízeného, neobývaného bytu

Druhým případem je prodej bytu, ve kterém již nikdo nebydlí, ale který je stále vybavený základním nábytkem. Tady už budete mít o trochu víc práce. Nejdříve je potřeba se rozhodnout, zda ponechat nábytek, či nikoliv. Základní pravidlo zní, že pokud je byt vybaven stylově starším nábytkem (typicky jsou to nemovitosti z pozůstalosti), vyplatí se veškerý nábytek vyklidit – nemovitost bude totiž působit mnohem prostorněji a zároveň budou mít zájemci možnost jednodušeji si představit, jak si ji sami zařídí. Až byt vyklidíte, budete postupovat tak, jak jsme popisovali v předchozím případě prázdného bytu.

Další možností je, že nemovitost je vybavena moderně. Pak doporučujeme nábytek ponechat a vyklidit, jen „kusy“, které jsou ve špatném stavu. Pokud je nemovitost nábytkem přeplněná, je dobré se rozhodnout některý odklidit, aby byt působily prostorněji. Dále doporučujeme vymalovat stěny bílou barvou, provést generální úklid a opravy tak, jak jsme popisovali u prodeje prázdného bytu.

Určitě z bytu také vykliďte veškeré osobní věci, které tu zbyly po předchozím obyvateli. Pamatujte – zájemce si musí umět představit v daném bytě svůj život, svůj domov. Pro útulnější atmosféru můžete například na stůl naaranžovat vázu s čerstvými květinami, zapálit vonnou svíčku apod. Byt by měl být prosvětlený – roztáhněte proto záclony i závěsy (i když přidávají na útulnosti, světlo je v tomto případě důležitější).

Řešíte prodej podílu ve vlastnictví bytového družstva? Pak by vám neměl uniknout článek Jak prodat družstevní byt.

3. Prodej zařízeného, obývaného bytu

Třetí situace, jež u prodeje bytu nastává, je případ, kdy prodáváte domov, který ještě sami obýváte. Tady máte situaci asi nejsložitější. V bytě musíte fungovat, a přesto je třeba myslet na to, že musí „chytit za srdce“ i zájemce o koupi. Jak to tedy udělat?

Do generálního úklidu se budete muset pustit stejně jako v předchozích situacích. Pokud zvládnete vymalovat, bytu to prospěje, když ne, alespoň zkontrolujte stav stěn (odloupaná barva či odchlipující se tapeta nejsou zrovna reprezentativní), podlah i nábytku. Snažte se z polic a spol. sundat co nejvíce osobních předmětů (rodinné fotografie, dětské kresby, magnetky na lednici apod.) a suvenýrů. Z kuchyňské linky skliďte spotřebiče, ukliďte věci v koupelně. Děti zkuste přesvědčit, že by před prohlídkami a během nich nemusely rozhazovat po bytě či svém pokoji hračky.

Byt před návštěvou dobře vyvětrejte, případně zapalte neagresivní vonnou svíčku nebo využijte jemnou vůni esenciálního oleje. Velmi příjemné je i aroma čerstvé kávy, které vytváří domáckou atmosféru. Pamatujte – i když prostory stále obýváte, měl by byt připravený na prohlídku co nejvíce připomínat byty, jež vídáte v katalogu nebo které slouží jako vzorové například v novostavbách.

Mimochodem, pokud byste se chtěli dozvědět, co všechno obnáší prodej bytu v hlavním městě, doporučujeme vám náš článek Jak prodat byt v Praze.

4. Prodej rodinného domu

Pro prodej rodinného domu platí, co se interiéru týče, stejná pravidla jako u bytu – ať už jej prezentujete jako zařízený nebo nezařízený, obývaný či neobývaný. Ovšem dům má na rozdíl od bytu jednu (ne)výhodu – můžete ovlivnit také okolí, ve kterém se nachází.

Zatímco u bytu můžete přinejlepším vytřít na společné chodbě domu a vyklepat rohožku přede dveřmi, u domu je jeho bezprostřední okolí zcela ve vašich rukách. Ano, mluvíme o zahradě, kterou většina rodinných domů disponuje. A té byste před návštěvou zájemců o koupi měli věnovat náležitou pozornost.

Snažte se ze zahrady odklidit předměty, které na ni nepatří nebo působí rušivě (rozházené zahradní náčiní, zbytky stavebního materiálu, nepoužívané květináče…). A také se ji snažte co nejvíce zkultivovat. Posečte trávu, pokud máte záhony, zkuste je vyplít, ostříhejte suché keře, shrabejte spadané listí, vytřete terasu… Zkrátka navoďte atmosféru, která zájemcům dovolí představit si jak děti, jež po zahradě bezpečně běhají a hrají si, tak i letní večery, kdy s rodinou a přáteli grilují.

Co dalšího vědět o prodeji rodinného domu? To se dočtete v článku Jak prodat rodinný dům.

Prodáváte nemovitost a hledáte spolehlivého a zkušeného partnera? V Realitní kanceláři Kotula se postaráme o vše za vás a zajistíme, že za svůj byt, dům či pozemek získáte maximální možnou částku. Kontaktujte nás!

Úvodní foto: Peopleimages.com – YuriArcurs via Canva.com

Homestaging odborníků naší realitní kanceláře v praxi

Homestaging

Homestaging

Homestaging

Další skvělé proměny najdete na našem Facebooku!