Uplynulé týdny jsem se věnoval ve větší míře nebytovým prostorám a podnikání v centru Prahy a to bude také tématem dnešního blogu. S kolegyní Luckou jsme se rozhodli navštívit každého podnikatele na Malé Straně, který má zde svůj obchod, a tyto majitele osobně poznat, popovídat si, jak se s aktuální situací v centru vyrovnávají, případně mluvit o dalších tématech, které považují za důležité. Zatím se nám podařilo takto projít Pohořelec, Úvoz a Nerudovu ulici, a v následujících týdnech budeme pokračovat do dalších ulic Malé Strany.
Pro mě osobně bylo těžké vstoupit do obchodu a začít se představovat a povídat si, měl jsem ostych. Chtěl jsem si připravit scénář toho co budeme říkat, abychom nevypadali trapně, nakonec jsem to nestihl, tedy skočili jsme do toho rovnýma nohama. Po pár setkáních nervozita opadla, protože naše aktivita byla přijímána provozovateli obchodů vesměs kladně a při nejhorším neutrálně. Teď jsem spokojený s tím, že jsme vyrazili, jednak jsem se překonal ale hlavně jsme potkali spousty místních podnikatelů, kteří byli ochotni sdílet svoje zkušenosti a pohled na současnou situaci.
V rámci zjednodušení rozdělím provozovatele na dvě skupiny. První z nich se orientují čistě na turismus, jedná se typicky o suvenýry, šperky, minimarket a podobně. Ty nyní logicky bolestivě strádají, jsou ovšem připraveni obchody dotovat a držet. Je jasné, že to nepůjde věčně, většina zmiňuje, že zvládne letošek. Pokud příští rok bude situace stejná, budou zvažovat ukončení. Jen dodávám, že aktuálně už je prázdná tak pětina komerčních pronájmů v této oblasti Malé Strany.
Druhou skupinou jsou podnikatelé, kteří z turismu částečně žili, ale stáli i na druhé noze, ať už to je e-shop, místní obyvatelé, nějaká speciální služba nebo výrobek, pro který si lidé z Prahy udělají cestu i v tomto období. Zde jim chybějící turismus sice snižuje výnosy, na druhou stranu jejich příjmy jsou dostatečně vysoké, aby situaci zvládali a myšlenky na zavírání nemají. Naopak vidí v této situaci příležitost, kdy slabší konkurence odpadá a získávají tak nové zákazníky. Typickým příkladem je kavárna Kaférna, která sázela na kvalitu, získala si své stabilní zákazníky a nyní získává nové díky tomu, že část kaváren v Nerudovce svůj provoz zavřela nebo omezila (videorozhovor s kavárníkem Obermayerem mám pro Vás připraven na příští týden). Až se situace zlepší, k tomu dojde dříve nebo později, tito podnikatelé budou silnější, než byli před současnou krizí.
V centru se dlouhodobě, úspěšně a slušným způsobem dá podnikat. Pokud máte kvalitní koncept, ať už v hlavě nebo dobře fungující někde v jiné části Prahy nebo České republiky, je zde skvělá příležitost využít volných komerčních prostor za nižší ceny než v minulosti a dostat se tak do centra Prahy vcelku jednoduše, narozdíl od doby před půl rokem, kdy výběr byl mizivý a to co bylo, mělo vysoké nájemné a muselo se platit tučné odstupné původnímu nájemci.
Foto: ©Getty Images via Canva.com