Proč stále marně čekáme na Pražský okruh?

Daniel Kotula dálnice

Dokončení Pražského okruhu – málokteré téma budí v obyvatelích naší metropole tolik emocí. Má své zastánce i odpůrce, diskuse o něm se vedou dlouhá léta… Dvě věci jsou ale jasné. První, že tato stavba by výrazně odlehčila přetížené pražské dopravě. A druhá – že se jí jen tak nedočkáme. Proč?

První úsek Pražského okruhu spatřil světlo světa už v první polovině 80. let minulého století. A tehdejší plány počítaly s tím, že celý obchvat bude hotový do roku 2015. Jak je ale zřejmé, ne všechny předpoklady se povede naplnit. Dnes je dokončení stavby plánované nejdříve na rok 2025 až 2030.

Spořilov v obležení

Jednou ze čtvrtí, které neexistujícím úsekem Pražského okruhu trpí nejvíce, je Spořilov. Za den jím projede až 300 tisíc aut a tisíce kamionů. V ranní a odpolední špičce si zdejší obyvatelé nemohou ani otevřít okno – do bytů by jim nezvaně „vstoupil“ všudypřítomný prach a hluk. Výsledkem je řada zdravotních problémů a celkově ztížené podmínky pro poklidný život v této jinak malebné čtvrti. „Spořilováci“ tak zatím marně vyhlížejí dostavbu okruhu, aby se mohli zase nadechnout.

Spořilov

Přetížený Spořilov patří mezi čtvrti, které jsou chybějícím Pražským okruhem postiženy nejvíce. | Foto: RK Kotula

Ostatně obdobně na tom byli do roku 2010 i obyvatelé Barrandova. Ve zmíněném roce byla totiž zprovozněna zatím poslední a zároveň nejvýznamnější etapa Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a tahy na Plzeň, Karlovy Vary a Chomutov. Počet automobilů směřujících přes Barrandov významně poklesl a zjednodušila se celkově doprava v Praze.

Kde to vázne…

Plány na dokončení Pražského okruhu jsou známé celá desetiletí, stát je připraven stavbu financovat, chystají se výkupy potřebných pozemků. Přesto se dokončení stále posouvá. Proti vydanému územnímu rozhodnutí dorazila asi padesátka odvolání.

Podaly je například městské části Dolní Chabry či Horní Počernice, obce Veleň a Přezletice a řada místních spolků. Důvody k jejich postoji jsou různé – nejčastěji se skloňuje zastaralost projektu a lokality, kterými má Pražský okruh vést.

…a co se chystá

Zatím nejblíž je k dostavění 12kilometrový úsek mezi dálnicí D1 u Modletic a D11 u Běchovic. Díky němu se významně uleví Štěrboholské radiále, Jižní spojce i vzpomínanému Spořilovu. Na zamýšlené trase by měly být čtyři sjezdy – na Dubeč, Uhříněves, Říčany a Lipany.

Silnice kamion

Díky dokončení Pražského okruhu by se hlavnímu městu ulevilo nejen od osobních aut, ale také tisíců kamionů. | Foto: RK Kotula

Ovšem i tak bude ještě chybět severní, 28kilometrová část Pražského okruhu vedoucí z Ruzyně přes Suchdol, Březiněves až na Černý Most. Odhady, kdy bude dokončen i tento úsek, hovoří o letech 2025 až 2030. Nicméně jak je zřejmé z dosavadního vývoje, ani tyto plány zdaleka nemusí být konečné.

Žít Prahu testuje

V naší Realitní kanceláři Kotula jsme si udělali malý test. V pondělí dopoledne, okolo 11. hodiny, jsme se rozhodli vyrazit z Modletic do Běchovic. Pokud by již stál Pražský okruh, strávili bychom za volantem na 12kilometrovém úseku přibližně 6 minut.

Co se ale stane, když chcete trasu ujet dnes, tedy po klasické, „bezokruhové“ silnici přes zástavbu? Odpověď najdete v našem videu!

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video