Carsharing neboli sdílení aut je v Praze stále poměrně novým fenoménem. Ovšem fenoménem získávajícím stále více přívrženců i odpůrců. Prvně jmenovaní v něm vidí budoucnost dopravy v metropoli, druzí jej považují za předraženou službu, co jen zabírá parkovací místa. My jsme se v dalším díle Žít Prahu rozhodli otestovat za vás 4 carsharingové služby. Jak test dopadl?
Ačkoli je Praha doslova zavalena automobily, stále je spousta lidí a rodin, kteří vlastní auto nemají. Ostatně v hlavním městě je velmi propracovaná síť hromadné dopravy a v případě potřeby spousta možností, jak „přijít k auto“ – od jeho půjčení přes taxislužby až po carsharing.
K výhodám carsharingu nepochybně patří, že díky němu můžete cestovat autem prakticky bez starostí – neřešíte parkování, servis, myčku, ale ani přezouvání pneumatik, pojistku nebo dálniční známku. Co se nákladů týče, většinou se vám nestane, že byste za něj utratili víc než za náklady, které vyžaduje vlastní auto (zvláště když jízdu sdíleným autem kombinujete s hromadnou dopravou).
Společností nabízejících carsharing v Praze přibývá. My se zaměřili na 4 největší – AJO carsharing, Anytime Carsharing, CAR4WAY a GreenGo e-carsharing – a rozhodli se vám ukázat výhody a nevýhody jízdy s nimi. Jak náš test dopadl?
Jako první jsme nasedli do auta společnosti GreenGo e-carsharing. Nabízí menší, ale zato elektrické vozy – takže do centra je velikost ideální, a navíc tato služba jistě potěší odpůrce neekologických spalovacích motorů. S pomocí aplikace jednoduše najdete nejbližší auto. Nevýhodou této služby je nutnost před začátkem jízdy a také po jejím ukončení auto nafotit. Pokud pospícháte, i 5 minut strávených běháním okolo auta s mobilem může být rozhodujících.
Ačkoli autu GreenGo se nedá vytknout hbitost a spolehlivost, počítejte s poněkud vyšší cenou. My za cestu z centra Prahy na Petřiny, která trvala 27 minut a byla dlouhá 11 km, dali 213 Kč.
Pro cestu z Petřin, tentokrát na Prosek, jsme využili službu CAR4WAY. K jejím výhodám nepochybně patří skutečnost, že mají auta snad na každém rohu, můžete si vybrat z různých druhů aut (od Fabie po dodávku) a vozy jsou poměrně dobře vybavené. Také vyzvednutí auta je snadné – prostě přiložíte kartu a je to.
Co se ceny týče, nabízí CAR4WAY nejrůznější kilometrové balíčky, ale i minutový tarif. Ostatně ten jsme si v rámci testování vybrali i my. Kromě toho záleží také na tom, jaké auto si vyberete. My jsme za 38minutovou jízdu zaplatili 285 korun.
Rovněž služba Anytime Carsharing má široký „vozový park“. A tak je jen málo pravděpodobné, že byste některé z jejích aut nenašli ve svém okolí. Nabízejí ale pouze hybridní Toyoty, což pro někoho nemusí být zrovna „to pravé“. Nicméně tahle auta mají jednu velkou výhodu – můžete s nimi parkovat kdekoli i v rámci modrých zón. Mají totiž povolení od města. Naopak nevýhodou Anytime Carsharing může být opět fakt, že auto musíte před cestou i po ní nafotit.
My jsme v rámci testu využili tuto službu k přesunu z Proseku do Kobylis a za 3kilometrovou jízdu trvající 23 minut jsme zaplatili 197 Kč.
Poslední službou, kterou jsme v rámci našeho testu vyzkoušeli, je AJO carsharing. Není sice tak známá jako tři předchozí, ale je velmi výhodná především na delší cesty. I proto se vám jistě vyplatí dojet si pro auto třeba pár stanic tramvají, když se zrovna žádné nenachází ve vašem okolí (nemají zatím tolik vozů jako ostatní služby). Pro někoho může být určitou nevýhodou fakt, že nabízejí pouze Fabie se slabším motorem. Ale pokud to pro vás není rozhodující faktor, není co řešit.
My jsme se rozhodli AJO carsharing vyzkoušet cestou na oběd do líšnické restaurace Pod Farmou, kde skvěle vaří ze surovin z vlastních zdrojů. Za cestu dlouhou 24 kilometrů a 3hodinové půjčení auta (dobrý oběd si člověk musí vychutnat) jsme vynaložili 283 Kč.
Jak náš test carshaingových služeb probíhal a proč je u nás v RK Kotula sdílení aut oblíbeným způsobem dopravy, se můžete podívat na našem videu. A pokud chcete zůstat věrní hromadné dopravě, třeba vás zaujme naše video o zajímavostech z pražského metra.